آمار کاربران

google plus

آمار

آیا کوروش همان ذوالقرنین است؟

 علامه طباطبایی در المیزان، پس از بررسی نظریه ابوالکلام آزاد، که اثبات می‌کند کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ است.

درادامه اعزام هیئت۵۰ نفربه سرپرستی «سلّام»،ازطرف خلیفه مسلمین هارون الرشیدد« الواثق باللّه» برای بازدید«سدیأجوج ومأجوج» ومرمت آن راد« الواثق باللّه» وگزارش سفرسفر۲۸ماهه «سلام ترجمان» درپایتخت حکومت اسلامی«سامرا» راخواهیدخوندودیدگاه مورخین ایرانی وخارجی  را. ونیز موقعیت جغرافیایی سدیاجوج وماجوج

  ذوالقرنین کیست؟

« ذوالقرنین» (صاحب دو قرن) چرا به این نام نامیده شده است؟ بعضى معتقدند این نامگذارى به خاطر آن است که او به شرق و غرب عالم رسید که عرب از آن تعبیر به قرنى الشمس (دو شاخ آفتاب) مى‏کند. بعضى دیگر معتقدند که این نام به خاطر این بود که دو قرن زندگى یا حکومت کرد و در اینکه مقدار قرن چه اندازه است نیز نظرات متفاوتى دارند. بعضى مى‏گویند در دو طرف سر او برآمدگى مخصوصى بود و به خاطر آن به ذوالقرنین معروف شد. و برخى دیگر بر این عقیده‏اند که تاج مخصوص او داراى دو شاخک بود. از این رو مبتکر نظریه سوم یعنى «ابوالکلام آزاد» از این لقب، استفاده فراوانى براى اثبات نظریه خود کرده است.»

***

دکترعلی اکبر ولایتی-وزیرخارجه سابق،مشاورعالی رهبری، درکتاب(ایران پیش از اسلام)آیا کوروش ذوالقرنین است؟

می نویسد«برخی از مفسران متقدم، مانند وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان نه تنها در تفسیر سوره کهف، بلکه در چند جای دیگر تصریح کرده‌اند که ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است.

در دوران معاصر، نخستین پژوهشگری که موضوع مطابقت کوروش با ذوالقرنین را پیش کشید سِر سیداحمدخان (۱۸۱7-۱۸۹۸) از پیشگامان اصلاحات فرهنگی و بنیادگذار تجدد طلبی اسلامی در هند، بود. مولانا ابوالکلام آزاد (۱۸۸۸-۱۹۵۸)، وزیر فرهنگ دولت وقت هند،نیز همین نظریه را مطرح و به شکل مبسوط‌تری تبیین کرد.

مرحوم علامه طباطبایی نیز، در المیزان، نظر ابوالکلام آزاد را پذیرفته و مشخصات کوروش را بر ذوالقرنین منطبق می‌داند.

علامه طباطبایی در المیزان، پس از بررسی نظریه ابوالکلام آزاد، که اثبات می‌کند کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ ستوده شده در قرآن است، می‌نویسد:

«هر چند بعضی از موارد گفته شده خالی از اعتراض نیست، لکن از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرانی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است». آیت الله مکارم شیرازی هم می‌نویسد: «درست است که در این نظریه نیز نقطه‌های ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً می‌توان از آن به عنوان بهترین نظر درباره تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد

اما می توان گفت یکی ازعلل  عدم شاره مورخان و مفسران ،عدم آشنایی با زندگی کوروش، پادشاه هخامنشی، بوده است.

علامه طباطبایی،علت تطبیق کوروس به ذوالقرنین را اوصاف اخلاقی است واقتداراودانسته است.

کوروش، هم طبق تاریخ و هم عهد عتیق و هم نظر مورخان قدیم، پادشاهی با مروت و جوانمرد و با سخاوت و کریم بوده است؛ چنان که از تاریخ زندگی او و برخوردش با یاغیان و جبارانی که با او می‌جنگیدند یا او با ایشان جنگیده است نیز مبین آن است؛ و با صفات یادشده از ذوالقرنین در قران کریم مطابقت دارد. ذوالقرنین از طرف خداوند

دارای توانایی‌ها و امکانات فراوانی،‌مانند عقل و تدبیر و فضایل اخلاقی و ثروت و شوکت ظاهری، بوده است.

از دیگر ویژگی‌های ذوالقرنین سفرهای او در مسیرهای چندگانه است که شرح آن در آیات قرآنی آمده است. کوروش نیز به غرب و شرق و شمال سفر کرد که شرح آن در تاریخ زندگانی‌اش آمده است و با سفرهای سه‌گانه‌ای که در قرآن برای ذوالقرنین ذکر شده منطبق است.

نخستین لشکرکشی کوروش به کشور همسایه غربی، لیدی، بود که در شمال آسیای صغیر قرار داشت.

در قرآن آمده است که ذوالقرنین در سفر غربی‌اش احساس کرد خورشید در چشمه گل آلودی فرو می‌رود؛ مشابه همان صحنه‌ای که کوروش به هنگام فرورفتن قرص آفتاب (در نظر بیننده) در خلیجک‌های ساحل لیدی مشاهده کرده است.

لشکرکشی دوم کوروش به جانب شرق بود. از تاریخ زندگی کوروش درمی‌یابیم که این لشکرکشی چندی پس از فتح لیدی روی داد و کوروش طی آن به آرام سازی طغیان بعضی از قبایل وحشی بیابانی مستقر در شرق کشور پرداخت. شاید بتوان تعبیر قرآن طبق آیه زیر را در اشاره به سفرهای ذوالقرنین، با سفرهای جنگی کوروش به منتهای شرق برای مقابله با اقوام بیابان‌گرد و صحرانورد مطابقت داد که مشاهده کرد خورشید بر قومی طلوع می‌کند که در برابر تابش آن سایبانی ندارد. «حَتّی اِذا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَها تَطْلُعُ عَلی قومٍ لَمْ نَجْعَلُ لَهُمْ مِنْ دُونِها سِتْراً: تا گاهی که رسید به محل برآمدن خورشید یافتش برمی‌آید بر گروهی نگذرده‌ایم برای ایشان جز آن پوششی را» (کهف: 90)

در قرآن کریم از مکان سدی که ذوالقرنین ساخته یاد نشده است و فقط ویژگی اقلیمی آن بیان شده است.

کنجکاوی علمی مسلمانان درباره تعیین اماکن تاریخی، که نشانه‌های آن در قرآن مجید آمده است،‌در منابع تاریخ ثبت و ضبط شده است. شرح جست‌وجو برای یافتن سد ذوالقرنین در روزگار واثق خلیفه عباسی در منابع متعدد آمده است. با بررسی متون تاریخ نگاران اسلامی، که درباره اقلیم و شهرها آمده است، می‌توان دریافت که مکان این سد در اوایل اقلیم پنجم و ششم بوده است.

کوروش، در لشکرکشی سوم خود به کوه‌های قفقاز، به تنگه‌ای میان دو کوه رسید و برای جلوگیری از هجوم اقوام وحشی، به درخواست مردمی که در آن منطقه بودند، در فاصله میان دو کوه سد محکمی بنا کرد. این تنگه امروزه تنگه داریال نامیده می‌شود که در نقشه‌های موجود میان ولادی میوکز و تفلیس نشان داده می‌شود. این دیوار همان سدی است که کوروش بنا کرده و با اوصافی که قرآن درباره سد ذوالقرنین بیان کرده کاملاً تطبیق می‌کند.
موضوع دیگر در انطباق کوروش و ذوالقرنین تناسب نام ذوالقرنین با کوروش است. کهن‌ترین اشاره به موضوع ذوالقرنین را باید در کتاب دانیال نبی، از متون عهد عتیق یهود، جست‌وجو کرد.

آن‌جا که در رؤیای وی، لوقرائیم در هیئت قوچ ظاهر می‌شود. لوقرانائیم به زبان عبری همان ذوالقرنین عربی است. این واژه در تورات فقط یک مرتبه آکده است و آن هم در سفر دانیال (کتاب دانیال) است. درباره نام ذوالقرنین و تناسب آن با کوروش گفته‌اند: ذوالقرنین را از آن جهت ذوالقرنین، صاحب دو قرن (شاخ)، می‌نامند که دارای تاج یا کلاه خودی با دو شاخم بوده است. جالب این‌که در نقش برجسته هخامنشی دشت مرغاب، کوروش با تاجی بر سر تصویر شده که دو شاخ همانند شاخ‌های قوچ بر آن دیده می‌شود.»منبع:مرداد۱۳۹۱خبرآنلاین بااصلاحات

***

ابوالکلام کیست؟

آزاد، ابوالکلام محیی‌الدین احمد (۱۳۰۵-۱۳۷۹ق/۱۸۸-۱۹۵۹م)، دانشمند، محقق، سیاست پیشه، خطیب، روزنامه‌نگار، مفسر قرآن ، ادیبِ صاحبْ سبکِ "زبانِ اردو" همرزم گاندی و نهرو در مبارزات استقلال‌خواهانه ملی، نخستین وزیر آموزش و پرورش هندوستان پس از استقلال است، و از کسانی که معتقداست اسلام دوباره به صحنه های اجتماعی وسیاسی تأثیرگذارباشد.

چرا کوروش کبیر ذوالقرنین است؟

گروهی براین باورند که این میراث ارزشمند ملی از این رو که در تحقیقات روان شاد علامه آیت الله استاد طباطبایی، استاد شهید مرتضی مطهری اثبات شده که ذوالقرنین، همان کوروش هخامنشی است یک میراث گرانبار اسلامی نیز به شمار میرود .

قرآن مجید،کتاب شریف مسلمانان درآیه‌های 83 تا 99 سوره کهف، ذوالقرنین را فردی یکتاپرست، صالح، دادگر و انسان دوست و از بندگان شایسته و برگزیده خداوند نام برده و از او به نیکی یاد می کند.

چند تن از بزرگانی که بر یکی بودن ذوالقرنین قرآن و مسیح عهد عتیق با کورش هخامنشی گواهی داده‌اند، عبارتند از:

1-مولانا ابوالکلام آزاد، مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی در تفسیرالبیان،
2- ترجمه تفسیر سوره کهف از باستانی پاریزی
3-علامه طباطبایی در تفسیر المیزان،
4-آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی و ده نفر از مفسران بزرگ قرآن در تفسیر نمونه (مانند قرائتی، امامی، آشتیانی، حسنی، شجاعی، عبدالهی و محمدی)،
5- تابنده گنابادی در کتاب سه داستان عرفانی از قرآن،
6- آیت الله میر محمد کریم علوی در تفسیر کشف الحقایق (با ترجمه عبدالمجید صادق نوبری )،
7- حجت الاسلام سید نورالدین ابطحی در کتاب ایرانیان در قرآن و روایات،
8- دکتر علی شریعتی در کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی،
9-صدر بلاغی در قصص قرآن،
10-جلال رفیع در کتاب بهشت شداد،
11-دکتر فاروق صفی زاده در کتاب از کورش هخامنشی تا محمد خاتمی،
12- منوچهر خدایار در کتاب کورش در ادیان آسیای غربی،
13- قاسم آذینی فر در کتاب کورش پیام آور بزرگ،
14- دکتر فریدون بدره ای در کتاب کورش در قرآن و عهد عتیق،
15- محمد کاظم توانگر زمین در کتاب ذوالقرنین و کورش،
16- آیت الله سید محمد فقیه استاد اخلاق، حافظ کل قرآن و نماینده مجلس خبرگان دوم،
17- استاد محیط طباطبایی،
18- حجه الاسلام شهید هاشمی نژاد،
19- سر احمدخان بنیان‌گذار دانشگاه اسلامی علیگر هند،

خبر سلام ترجمان در کتابهای تاریخی

ثعالبی مرغنی (۳۵۰- ۴۲۹) از ادیبان و مورخانی است که این گزارش را نقل کرده و گوید: و الذی حکاه سلام الترجمان فی ذکر السدّ من حدیث الباب و العضادة و وصف القفل و المفتاح و الدندانجات کالأسطوانات، غیر معتمد علیه لأنه غیر موافق لما نطق به القرآن من وصفه ... (غرر السیر: ۴۴۰)

به تدریج نقل این حکایت، از آثار جغرافی به کتابهای تاریخی هم کشیده شده و ابن جوزی (م ۵۹۷) یکی از نخستین افرادی است که آن را در اثر بزرگ خود المنتظم (بیروت، ۱۴۱۲، ۱/۲۹۴ ـ ۲۹۷) آورده است. طبعا منبع او هم ابن خردادبه است و بس.

نویسنده مجمل التواریخ (قرن ششم) هم بدون اشاره به نام خردادبه آن را به فارسی آورده است (مجمل التواریخ و القصص، تصحیح نجم آبادی، آلمان، ۱۳۷۸، ص ۳۷۹).

متن ترجمه زیباست و بنابرین در اینجا که فضا مجازی است و خیلی هزینه ندارد! بهتر است این ترجمه را هم که خلاصه اصل است، بیاورم:

از سلام‏ التّرجمان‏ روایتست که امیر المؤمنین« الواثق باللّه» اندر خواب چنان دید که: سدّ یاجوج و ماجوج ترک برداشته. پس مرا فرمود تا سازوبرگ فراهم کنم و به آنجا بروم، تا ازنزدیک ببینم.

مأموریت خلیفه به سلام (هیئت۵۰ نفربه فرماندهی سلّام وهزینه سفر)

و پنجاه مرد مرا داد و پنجاه هزار دینار و ده هزار درم دیت، و هر مردى را هزار درم فرمود، و یک ساله روزى و دویست شتر داد تا زاد کشند.

نامه خلیفه به حاکم

و مرا نامه فرمود به اسحق بن اسمعیل صاحب ارمنیه، و آنجا رفتیم؛ و اسحق مرا نامه ‏یى داد به صاحب سریر، و آنجا رسیدیم. و او ساز کرد و دلیل و نامه فرستاد به ملک آلان، و او ما را به فیلان شاه فرستاد. و از آنجا ما را نامه نوشتند به ملک طرخون. و آنجا رفتیم و روزى و شبى بماندیم. و پنجاه مرد با ما بفرستاد و ساز کرد. و بیست و پنج روز برفتیم تا به زمینى سیاه برسیدیم، و بوى مردار و ناخوش مى‏افتاد، سخت عظیم. و ما ساخته بودیم بویهاى خوش، دفع آن را، به هدایت خزران. و بیست و نه روز برین صفت برفتیم.

توضح مدیریت سایت-پیراسته فر: درویرایش سعی شده که ادبیات باترجمه روان انجام بگیرد،سریراسمی عربی است به معنی« تخت پادشاه»که دراینجامعنی شاه و حاکم است

منظوراز«امیر المؤمنین، الواثق باللّه»هاروت الرشیداست.

نهمین خلیفه عباسی مکنی به ابوجعفر و نام او هارون است و از سال ۲۲۷ ه.ق . تا ۲۳۲ ه.ق . خلافت یافت

نام کامل هارون :هارون الواثق بالله بن محمد المعتصم بالله بن هارون الرشید) فرزند معتصم و خلیفه عباسی بود که 5سال خلافت کرد سال (۲۲۷-۲۳۲ ه.ق) .

 دردوران حکومت هارون فتوحات زیادی انجام گرفت ورونق اقتصادی بود تاجاییکه  این دوران را،عصر طلایی دوران حکومت عباسی- اسلامی-دانسته اند،چون او خلیفه مسلمین بود و«سامرا»تاهفتادسال پایتخت حکومت اسلامی-عراق-بوده است.

مدت خلافت هارون۲۳سال

 در سال ۱۷۰ هجری (با مرگ برادرش هادی) به خلافت رسید و تا سال ۱۹۳ هجری (۸۰۸ میلادی)۱۴۴شمسی حکومت کرد.

قلمروحکومت اسلامی-زمان خلافت هارون

نواحی غربی بغداد، از شهر الانبار تا مصر و آفریقا، قسمت شرقی از شیروان تا ترکیه و منطقه خراسان بود.

،هیچ شهری درعراق خیابانهایش به اندازه سامرا،ساختارمهندسی ندارد،مسجدجامع سامراوملویه نمونه بارزش است که هنورآثارش موجوداست.

علاوه بر رونق تجارت، رونق علوم هم بوده است، توسعه علم، فلسفه، پیشبرد علوم و ترجمه متون علمی به ویژه از یونانی به عربی ازفعالیت های این خلیفه بوده  است،البته ماورودبه اتفاقات دینی نمی کنیم که باامام موسی کاظم چه جفاهایی کرد،اوباهمه مخالفینش باشداد وغلاظ برخوردمی کرد.

پدرهارون«مهدی عباسی»، حاکم ایران( ری و خراسان) بود

 همسر هارون از بزرگ زادگان عرب به نام زبیده دختر جعفربن منصور دوانیقیمعروف به «زبیده خاتون» بود 

هارون درسال ۱۹۲ق درسن چهل و شش سالگی درگذشت ،قبرش  درکنارقبرامام رضاعلیه السلام«هارونیه»قرارداد..

ازان حال و جایگاه پرسیدیم، گفتند: درین زمین جماعتى بى‏قیاس مرده ‏اند. بعد ازان به شهرهاى خراب رسیدیم و بیست روزه راه برفتیم. گفتند: این همه شهرها آنست که از یاجوج و ماجوج خراب گشته است از سالها باز.

بعد ازان به حصن هاى بسیار رسیدیم نزدیک سدّ، بر شعبى ازان. و آنجا قومى بودند مسلمان و قرآن‏خوان و مسجد و کتّاب بر عادت، و به تازى و پارسى سخت فصیح. پس از ما احوال پرسیدند. گفتیم: فرستادگام خلیفه امیر المؤمنین(هارون)هستیم . آنهابا متعجبانه گفتند: امیر المؤمنین!؟

پرسیدخلیفه تان ، جوانست یا پیر، و ازکجا می آیید؟

گفتیم: جوانست و به شهر سامرّه باشد از ناحیت عراق. گفتند: ما هرگز این نشنیده ‏ایم.

پس سوى دربند و کوه رفتیم. یافتیم کوهى املس بى‏هیچ نبات، سخت عظیم و کوهى بریده به وادى، عرض آن صد و پنجاه گز. و برابر دو عضاده بنا کرده از هر دو روى وادى، عرض هر یکى- آنچه پیدا بود- بیست و پنج گز، و ده رش به زیر اندر خارج بر سان خوان، همه از خشتهاى آهنین و ملاط روى گداخته کرده، و پنجاه گز بالاى آن؛ و دربندى آهنین ساخته، و گوشه‏هاى آن بر عضاده‏ها نهاده، درازا صد و بیست گز برین عضاده‏ها؛ بر سر هر یکى ازین دربند مقدار ده رش اندر پنج؛ و بالاى این دربند هم ازین خشت آهنین، هرچند دیدار بود بصر را، بر ارتفاع تا سر اصل کوه، و شرفه‏ ها بالاى آن ساخته و قرنه‏ هاى آهنین درهم گذاشته، و درى از آهن به دو پاره بر وى آویخته، هر یکى را عرض پنجاه در پنجاه گز و پنج گز ستبرى آن، قایمه‏ها بر مقدار دربند. و برین در، بر بالا پانزده رش بر، قفلى برنهاده هفت من و یک گز پیرامونش، و بالاى این قفل پنج‏رش، حلقه‏یى ساخته درازتر از قفل و قفیزهاى سخت عظیم بزرگ، و کلیدى یک گز و نیم با دوازده دندانه، هر یکى چندانکه دسته هاونى قویتر اندر سلسله‏ى هشت گز، و چهار بدست دور آن، آویخته اندر حلقه‏ى بزرگتر ازان منجنیق در سلسله؛ و آستانه‏ى در ده گز به طول، اندر بسط صد گز، راست میان هر دو عضاده، و آنچه پیدا بود پنج گز، همه به ذراع سواد.

و رئیس این حصنها هر آدینه برنشستى با ده سوار، و هریکى پتکى آهنین به وزن پنجاه من داشتندى. و سه بار بران قفل زدندى سخت، تا آن جماعت، که به نزدیک دربند بودندى آواز بشنیدندى؛ بدانستندى که آن را هنوز نگاه‏بانان‏اند. و آواز و غلبه‏ى ایشان شنیدندى. و نزدیک این کوه حصنى بزرگ بود، ده فرسنگ در ده فرسنگ فضاى آن، و بر چند این دربند دو حصن دیگر بود و چشمه‏یى آب. و اندر یکى حصن بقیّت آلت عمارت نهاده، از عهد ذو القرنین دیگهاى بزرگ از جهت گداختن روى را، مانند دیگ صابون، و مغرفه‏ها از آهن، و خشتهاى آهنین به ملاط نحاس بر هم بسته، هر خشتى یک گز و نیم به طول و همین‏قدر عرض و چند یک بدست سمک آن. بعد ازان پرسیدیم که: شما کس را از ایشان دیده‏اید؟ گفتند:

وقتى بسیار بر سر شرفه ‏ها آمدند، هر شخصى چند بدستى و نیم بیش نبودند. بعد ازان بادى سیاه برآمد و بازپس افکندشان. و نیز کس را ندیدیم.

چون ما را بران اطلاع افتاد قصد بازگشتن کردیم. و ما را دلیلان دادند و زاد. و به ناحیت مشرق بر هفت فرسنگى سمرقند بیرون آمدیم و سوى عبد اللّه بن طاهر آمدیم. مرا صد هزار درم داد، و هر مردى را که با من بودند پانصد درم بداد.

سفر۸۴۰ روزه

و از آنجا به سامرّه برگشتیم پیش امیر المؤمنین و این قصّه-ماجرا- راگفتیم. و اندرآمدن و شدن ما بیست و هشت ماه روزگار گذشته بود(این سفر۲۸ماه بطول انجامید). و ازین خبر نزدیکتر به دیدار و صفت سدّ اسکندر هیچ روایت نیست- و اللّه أعلم. (مجمل التواریخ:‌ ص ۳۷۹ ـ ۳۸۰).

جمله اخیر آن باز از نگاه معرفتی جالب است که «از این خبر نزدیکتر به دیدار درتوصیف سد اسکندر هیچ روایت نیست».

منهاج سراج (متولد ۶۹۸) هم به اجمال نوشته است که سلامه (کذا) ترجمان را الواثق بالله بفرستاد تا از سد سکندر او را خبر آورد که در خواب دیده بود که سد سکندر خراب شده. سلامه را مال بسیار داد و پنجاه هزار مرد با او بفرستاد تا از سر من رأی بخراسان آمدند و از آنجا به قول به طرف خزر رفتند و به یک قول به طرف کرج و مدت دو سال و هفت ماه در آن سفر بماندند و باز آمدند و صفت سد و طول و عرض و درازگاه و کلید و خلقی که بر آن موکلند از عهد ذوالقرنین همه بیاوردند چنانچه در قصص مسطور است (طبقات ناصری، تهران، ۱۳۶۳، ۱/۱۱۵]. روشن است که تا چه اندازه این ماجرا رنگ داستانی به خود گرفته است. قزوینی هم این حکایت را هم در عجایب المخلوقات (۱۲۹) و هم در آثار البلاد (ص ۵۹۷) آورده است. در دوره های متاخر نهایه الارب (۱۴/۱۳۵، ۳۰۹) و البدایة و النهایه (۷/۱۲۵) آن را نقل کرده اند.

دیدگاه پژوهشگران و شرق شناسان 

اما دیدگاه محققان عصر جدید در باره این گزارش چیست؟‌ در این باره کراچکوفسکی (متولد ۱۹۵۱) =۱۳۳۰شمسیدر اثر برجسته و به عبارتی شاهکار خود «تاریخ نوشته های جغرافیایی در جهان اسلامی»(ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران،  ۱۳۷۹) گزارشی از مواضع مختلف پژوهشگران (به ویژه روسها) در این باره بدست داده که مرور بر آنها می تواند ارزیابی آنها را از این گزارش به ما بدهد.

آقای مترجم(سلّام)=سلّام ترجمان

کراچکوفسکی می نویسد:سفر معروف سلام‏ ترجمان‏ (مترجم) به نواحى شمال، با نام خلیفه الواثق قرین است که از پیش به عنوان تشویق کننده سفرها از وى سخن داشتیم.

این سفرنامه نسبت به وطن «شوروى »ما اهمیتى خاص دارد و عجب نیست که بیش از دو قرن پیش نسبت بدان توجه داشته‏ ایم و« بایر» یکى از نخستین آکادمیسین‏ هاى ما، در اولین جزو شرح هاى آکادمیایى درباره «سلّام‏ ترجمان‏ »مطالبی نوشته است.

در هفتاد سال اخیر نظر محافل علمى در مورد سلّام تغییر چندانى نیافته است زیرا گر چه «اشپرنگر» از سال ۱۸۶۴میلادی(۱۲۴۳شمسی) آن را یک «گمراه کردن عمدى» شمرده، و گریگوریف. ولى مینورسکىدر سال ۱۹۳۷میلادی(۱۳۱۶شمسی) آن را حکایتى خرافى دانسته‏ اند که در آن چندین نام جغرافیایى آمده است؛ اما نباید آراى مخالف آن را ندیده گرفت، زیرا از سال ۱۸۸۸میلادی(۱۲۶۷شمسی) دخویه این سفر را واقعه‏ اى تاریخى و تردیدى‏ ناپذیر شمرده که در خور توجّه دانشوران است، و توماشک متخصّص مؤثّق جغرافیاى تاریخى، نیز نظر او را تأیید کرده است.

« اسیلیف» دانشمند بیزانس شناس، می گوید:

سلام روایتهاى محلّى را که در نقاط مسافرت خود دیده براى خلیفه نقل کرده است.

بنظرمی رسد که این نظر اخیر موجّه است، ولى سفرنامه را، مانند همه آثار دیگر از این قبیل، نمى‏توان رساله‏ اى جغرافیایى شمرد، بلکه مجموعه ‏اى است شامل مطالب روایتى و پاره‏اى مشاهدات شخصى که در قالب ادبى ریخته شده است.

امامیتوان گفت که «روایت سفرنامه موثّق است»،

زیرا «ابن خرداذبه» آن را به لفظ خود سلّام نقل مى‏ کند و در پایان روایت خود اضافه مى‏کند که نخست آن را از سلّام شنیده سپس از گزارشى که به خلیفه داده براى او رونویس شده است.

و دیگراینکه گفتار مقدسى درباره« ابن خرداذبه» در همین باب مؤیّد صحت روایت است که گوید:

وى وزیر خلیفه بود و به ودایع علوم خزانه امیر مؤمنان دسترس داشت، به علاوه، اینکه وى قصّه را بى ‏واسطه از صاحب آن شنیده است.

این قصّه در نوشته‏ هاى جغرافیایى عرب رواج کامل یافت و جغرافى شناسان متقدّم و متاخّر( ابن رسته، یاقوت، ابو حامد غرناطى، ادریسى، قزوینى، نویرى) با کمى اختلاف آن را نقل کرده‏ اند. ادریسى چند مطلب از آن نقل مى‏کند که ظاهرا در متن اصلى ابن خرداذبه بوده که به ما نرسیده و از مختصر کتاب وى که اکنون هست افتاده است.

انگیزه راهى کردن این سفارت، همچون انگیزه فرستادن محمّد بن موسى منجّم براى تحقیق از خبر اصحاب کهف، تخیّل محض بوده است؛ زیرا خلیفه در خواب دیده بود که گویا سدّى که اسکندر براى جلوگیرى از نفوذ یأجوج و مأجوج ساخته بود شکسته است. شاید باعث این خواب هول انگیز، شایعه‏ هایى بود که به دنبال انقراض دولت اویغور به دست قوم قرقیز به سال ۸۴۰ درباره حرکات ترکان در اواسط آسیا به گوش مى‏ رسید.

با صرفنظر از همه تفصیلات، خطّ سیر سلام از راه ارمنستان و گرجستان تا بلاد خزر به سوى شمال بوده و از آنجا در جهت مشرق سوى دریاى قزوین (بحر خزر) رفته و به دریاچه بالخاش و تسونگاریا رسیده و از آنجا، از راه بخارا و خراسان، به سامرّه عراق بازگشته است. وى می گویدکه سدّ معروف قفقاز را در دربند دیده، و ممکن است که به دیوار بزرگ چین نیز رسیده باشد.

ابهام درگزارش سلّام

درباره خلطى که در گزارش وى میان دو دیوار هست، چنین توضیح مى‏توان داد که به دوران خوارزمى، معاصر سلّام، دو روایت درباره سدّ ذو القرنین بوده که یکى آن را در مشرق و دیگرى در شمال مى‏دانسته است. محتملا «سلّام» مى‏خواسته است همراه با ثبت کردن مشاهدات خود، روایت قرآن را نیز درباره سدّ یأجوج و مأجوج در قالب ادبى نقل کرده باشد. مسلما نمى‏توان قلمرو سفر او را به ناحیه واقع میان کریمه و اورال محدود کرد، چنانکه در همین سالهاى نزدیک« زیچى» دانشور مجار،که سدراازنزدیک مشاهده کرده ،عکسهایی که ازیکى از معابر کوههاى اورال گرفته که در آنجا به وسیله بلغارها استحکاماتى پدید آمده بوده است که  یکى ازآثار تاریخى اروپاى شرقى و آسیاى وسطاست،

گفت و گو از سلّام این چنین به پایان می رسد:

تردید نیست که سلّام در حدود سالهاى ۸۴۲۸۴۳ ضمن سفرى از قفقاز و سرزمین خزر به سوى شرق رفته، سپس از راه خود از برسخان و طراز (تالاس) و سمرقند به خراسان بازگشته، و در این سفر دیوارى یا معبرى کوهستانى را که همانند دیوار بوده دیده است. ۱۷۶ بدینسان مى‏توان گفت که در این اواخر، سلّام تا اندازه‏اى مورد اعتماد محافل علمى شده است. کسانى خواسته ‏اند سفرنامه سلّام را یک داستان خیالى بدانند و بس، ولى نباید از یاد ببریم که منابع افسانه‏ هاى جغرافیایى در نوشته‏ هاى عربى درجاى دیگر است و با قصّه‏ ها و حکایتهاى دریایى از بلاد شرق چون هند و مجمع الجزایر مالایا یا بلاد مغرب و بخصوص سواحل شرقى افریقا مربوط است. و این قصّه‏ ها به قرن نهم/ سوم ه. در بندرهاى خلافت همچون بصره و سیراف و مخصوصا در بغداد رونق گرفت. و قصّه پردازان بندرت حکایات خود را در ضمن کتابى آورده ‏اند، بلکه این حکایات غالبا به قلم کسان دیگر که گاه معاصر آنها یا وابسته به نسلهاى بعد بوده ‏اند، به جا مانده است. (تاریخ نوشته های جغرافیایی در جهان اسلامی، ص ۱۱۳ ـ ۱۱۴)./منبع این مقاله تحقیی:خبرآنلاین اردیبهشت۱۳۹۴

توضیح:تطبیق خصوصیات کوروش کبیرباآیه قرآن درپست دیگر

نویسنده : admin
بازدید [ 14 ]

سوراخ دعاگُم کردن یعنی چه؟

وقتی انسانها درتشخیص کاری اشتباه می کنند «چیزی رابخوانند ویابشنوند واما درست نفهمند»ودرمصادیق دچاراشتباه شوند ویا آداب را اشتباه می کنند ویا انچه یادگرفته اند درمجاری خودش استعمال نمی شود،ادعابامصداق همخوانی ندارد.

درادامه ..گم کردن سوراخ دعای مسئولان مبارزه باکالای قاچاق راخواهیدخواند وگم کردن «ترامپ» و مایک پنس وپمبئو وساراساندز، همین «سوراخ دعا»را..

وقت استنجا در« مُستراح »  مستحب است این دعا خوانده شود:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ التَّوَّابِینَ ، وَاجْعَلْنِی مِنْ الْمُتَطَهِّرِینَ » خدایامرااز توبه کنندگان وازپاکان قرارده.

اما در هنگام «وضو »گرفتن-آب کشیدن سوراخ بینی-  این دعا را می خوانند:

«  اللَّهُمَّ أرحنی رَائِحَة الْجنَّة »

خدایا بوی بهشت را به مشام من برسان.

ترامپ بدنبال «سوراخ دعا» وهمسر ودخترترامپ درحال زیارت -دیوارنُدبه

یک نفر در توالت نشسته بود و درحال شستن نشیمنگاهش بود،این دعارا میخواند: «اللَّهُمَّ أرحنی رَائِحَة الْجنَّة»

ظریفی متوجه این اشتباه شد، صدا کرد: دعا درست(بدون غلط)میخوانی و اما این۲تا دعارا جابجا میخوانی  این دعارا هنگام شستن سوراخ بینی  می خوانند ولی تو« سوراخ» دعا را اشتباه گرفتید«گم کرده‌ای».

دعا(ورد)را داری جابجامیخونی( ورد بینی را تو آوردی به کون)

درهنگام شستن« سوراخ بینی »این را می خوانند ولی تو هنگام شستن سوراخ «کون» این راداری میخوانی !

مولوی این کنایه  را درمثنوی اینگونه آورده است:

آن یکی در وقت استنجا بگفت             که مرا با بوی جنّت دار جفت

گفت شخصی خوب وِرد آورده‌ای          لیک سوراخ دعا گُم کرده‌ای

این دعا چون وِرد بینی بود چون           ورد بینی را تو آوردی به کون

رایحهٔ جنت ز بینی یافت حر                رایحهٔ جنت کم آید از دُبر

ای تواضع برده پیش ابلهان                  وی تکبر برده تو پیش شهان

آن تکبر بر خسان خوبست و چست     هین مرو معکوس عکسش بند تست

از پی سوراخ بینی رست گل             بو وظیفهٔ بینی آمد ای عتل

بوی گُل بهر مشامست ای دلیر         جای آن بو نیست این سوراخ زیر

کی ازین جا بوی خُلد آید ترا              بو ز موضع جو اگر باید ترا

جلال‌الدین محمد بلخی در سال ۵۸۶ هجری شمسی در بلخ به دنیا آمد. نام او محمد و لقبش در دوران حیات جلال‌الدین و گاهی خداوندگار و مولانا خداوندگار بوده وازقرن نهم  به« مولوی» ملقب شد.

بلخی

پدر او مولانا محمدبن حسین خطیبی(اکابر صوفیه واعاظم عرفا )  که به بهاءالدین ولد معروف بود و او را با «سلطان العلماء» نیز می گفتند.

جلال الدین محمد ۱۳ ساله بود که به همراه پدرش بلخ را ترک کرد،لامکان بودتااینکه «علاءالدین کیقباد» او را به «قونیه»ترکیه دعوت کرد.

مولوی در ۲۵ سالگی (۶۲۸ هجری قمری) پدرراازدست داد.

انقلابی بزرگ -عاشق ومعشوق-شمس ومولانا

در۵۶ سالگی مولانا، باآمدن « شمس‌الدین محمد بن ملک داد تبریزی» ۸۶ساله به قونیه آمد زندگیشان متحول شد

جلال الدین محمد در سال ۶۵۶ شمسی در سن ۶۶ سالگی در قونیه فوت کرد و مقبره پدروپسر در همان شهر«قونیه» قرار دارد.

***

فرزندی که سوراخ دعاراگم کرده بود،کتک خورد

نقل است که مردی ، پسری کندذهن داشت،این پدرخیلی تلاش داشت که فرزندش آداب اجتماعی را بیاموزد،درهرمناسبت ومراسمی ،اوراهمراهش می برد که بصورت تجربی آموزش های لازم رافرابگیرد.

تابعدازمدتی پدربه فرزندگفت:وقتش است که بتنهای بروی  که من همه مناسبتهارا نشانت داده ام،فرزندهم گفت :بله من هم یادگرفتم که درهرمراسم ومناسبتی چگونه برخوردکنم وچه بگویم درشادی ها (تولد.عروسی.چه بگویم ودربیماری ومراسم عزاچه بگویم)

یکی ازآشنایان -محمودآقا"همسر"ش فوت کرده بود،پدرهم دیدبهترین موقع تست کردن فرزنداست،که این مأموریت ساده رابتنهایی انجام دهد.

خلاصه پسرجوان ،کفش وکلاه کرد وبالباس مشکی رفت،اماساعتی نشد که با سروصورت خونین برگشت!

پدرپرسیدچه شده است!؟

فرزندلب به شکوایئه گشود وگفت:بابا! من همان رفتاروگفتمانی که شماداشتیددرمجالس عزارا کامل رعایت کردم ولی وقتی جمله تسلیت را گفتم،نهاینکه خوششان نیامد،بلکه عصبانی شدند و«کتک»م زدند! وی ادامه داد،بابا! مگرشمادرفلان مراسم  به پدرداغدار که جوانش فوت کرده بود، نگفتید:..این نه فقط پسرتو بود،بلکه پسرمن هم بود،مثل پسرم دوستش داشتم..،درآن مراسمی که فلان آشنا"مادر»ش فوت کرده بود،گقتید:این فقط مادرشمانبود،بلکه مادرمن هم بود،درفلان مراسم به آن پسری که پدرش درتصادف کشته شده بودگفتید که این فقط پدرشمانبود،پدرمن هم بود. وصاحبان عزاخیلی تشکرمی کردند ..خُب من هم درست همان جملات راباقیافه محزون گفتم، به این آقا گفتم«محمودآقا! تسلیت می گویم،این فقط زن تو نبودزن من هم بود...امابمحض ادای این جمله،بمن ناسزاگفتندوکتکم زدند!...

این پسرجوان هم «سوراخ دعا»راگم کرده بود.

مایک پنس-معاون ترامپ هم سوراخ دعاراگم کرده که متولیان-خاخام- دیوارندبه دارندهدایتش می کنندکه سوراخ دعاراببیند.

تصاویربالا:زیارت ترامپ از یک عبادتگاه در اورشلیم-اسرایئل-است(دیوارنُدبه) که دیواربُراق-نیزگفته می شود.

درمورخه (۱ خرداد ۱۳۹۶)رئیس جمهورامریکا،دونالدترامپ+ملانیا،همسرودخترش(ایوانکا )به زیارت این معبد مقدس آمده اند که محل حاجات است۱ خرداد ۱۳۹۶

 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: «مسئولان مبارزه‌  باکالای قاچاق»چطوری سوراخ دعارا گم می کنند!؟

وقیتی مسئول ومأمورکالای قاچاق «کانتینر»رانمی بیند ولی «کولبر»یاالاغ رامی بیند

آن کسانی که مسئول مبارزه‌ی با قاچاقند، سوراخ دعا را گم نکنند! ما می گوییم بروید با باندهای قاچاق مبارزه کنید.آیت الله خامنه ای

من می گویم از مبادی رسمی کشور که جنس قاچاق وارد می شود، آن کسی که مأمور این کار است،نه چیزهای جزئی؛ اینکه بروند در بازار رضای مشهد سراغ فلان فروشنده­ انگشتر نقره که «تو قاچاق وارد کردی» یا دمِ مرز، مثلاً فرض کنید [بروند سراغ] فلان خانواده را که با یک مختصر جنس کوچکی که از این­ طرف مرز به آن­ طرف [می برد]، زندگی‌اش دارد می گذرد.

فلان بندر  در روز مثلاً سه هزار تا پنج هزار کانتینر وارد کشور می شود. از مجموع این سه هزار یا پنج هزار، فقط ۱۵۰ کانتینر بازدید می شود! خب چرا؟ بقیّه بازدید نمی شود و می‌آید؛ وقتی داخل انبار رفت‌، معلوم می شود که جنس قاچاق است که وارد شده است؛ [آن هم] از مبادی رسمی کشور! ،از مناطق آزاد همین‌جور؛ باید جلوی اینها گرفته بشود .

رهبرامقلاب:«قاچاق کالاها بسیار مهم است. گفته می شود ۱۵ میلیارد دلار صرف قاچاق می شود؛ این عدد، حدّاقلّی است که امروز گفته می شود؛ این خیلی رقم بالایی است؛ تا ۲۰ میلیارد و ۲۵ میلیارد هم گفته می شود! اینها ضربه‌ به اقتصاد کشور است‌؛ جلوی (اینگونه)قاچاق باید گرفته بشود.

بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب  درنوروز ۱۳۹۶ مشهد

***

ترامپ فرستاده خداست

BBCفارسی درمورخه (جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸)۲۲مارس۲۰۱۹می نویسد:مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می‌گوید به عقیده او دونالد ترامپ را خدا فرستاده باشد تا اسرائیل را از شر ایران نجات دهد،من مطمئنم که اینجا کار خدایی در جریان است.

 

پمبئو بدنبال«سوراخ دعا» دیوارندبه-معبدمفدس یهودیان

آقای پمپئو در سفر به اسرائیل به یک شبکه مسیحی گفت که ایمان او باعث چنین باوری شده است.

این مصاحبه در زمان «عید پوریم یهودیان» انجام شد که امسال همزمان شده بود با نوروز. این عید شکرگزاری یهودیان است برای نجات یافتن از نسل کشی که بر اساس عهد عتیق به کمک ملکه استر « ملکه پارسی» در زمان هخامنشی رخ داده است.

مصاحبه کننده در همین باره سوال از آقای« پمپئو »سوال کرد و او پاسخ داد: اگر دونالد ترامپ در زمانی مثل این سر برآورده باشد، درست مثل« ملکه استر» برای کمک به مردم یهود از خطر ایران است.

من ( پمپئو )به عنوان یک مسیحی،  که صد در صد ترامپ رافرستاده خدامی دانم!

سارا سندرز

« سارا سندرز »سخنگوی کاخ سفید هم سوراخ دعاراگم کرده

BBCفارسی درادامه می نویسد:آقای پمپئو اولین کسی نیست که «دست خدا» را پشت کارهای آقای ترامپ می‌بیند، سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید هم تقریبا دو ماه پیش به یک شبکه تلویزیونی مذهبی گفت «ریاست جمهوری آقای ترامپ خواست خدا بوده است».

 عید«پوریم»چیست؟

جشن «پوریم» یکی از سنت‌های قدیمی قوم یهود است ، از رمان تشکیل رژیم  اسرائیل است، این  جشن که دربین ماه های اسفند تافروردین -درسالهامتفاوت است- برگزار می‌شود، در حقیقت جشن و پایکوبی بر خون ده‌ها هزار نفر از مردم ایران است که با توطئه و دسیسه دو یهودی نفوذی در دربار خشایارشاه کشته شدند.

در کتاب عهد عتیق درباره این داستان آمده است: «شاه ایران زمین که در پایان جشن ۱۸۰ روزه از باده نوشی بدمست شده بود، در هنگام بدمستی، «شهبانو وشتی» را می‌طلبد تا او را به اغیار بنمایاند. ملکه از این دستور گستاخانه شاه سر باز می‌زند و شاه خشمگین، او را از شهبانویی ساقط می‌کند و او را به دست جلاد می سپارد.

البته یهودیان که در سراسر ایران، نفوذ فراوان داشتند، جسارت‌شان به جایی رسیده بود که از دادن مالیات و خراج استنکاف می‌کردند و این استنکاف موجب شده بود که «‌هامان» صدراعظم خشایارشاه علیه آنان بشورد و آنان را در تنگنا قرار دهد و یا حتی دستور قتل برخی از آنان را صادر کند، البته یهودیان در برخی کتاب‌های خود می‌گویند: «مردخای» که پیشوای دینی یهودیان در عصر خشایارشاه بوده، وقتی حاضر به تعظیم در مقابل ‌هامان نمی‌شود، او و اتباعش مورد غضب‌هامان قرار گرفته و تهدید به مرگ می‌شوند.

یهودیان که به صورت غیررسمی در دربار شاه نفوذ داشتند، چاره می‌اندیشند و از این فرصت استفاده کرده و دختر یهودی به نام «اِستِر» را به عنوان ملکه -شهبانوی -کشور به پادشاه معرفی می‌کنند و به اِستِر نیز توصیه می کنند که یهودی بودن خود را پنهان کند.

در سال ۲۰۱۰ یک خاخام یهودی در اسرائیل با اشاره به واقعه« پوریم و استر» اعلام کرد جاسوسان زن سازمان موساد «برای نفوذ»مجاز به انجام هر گونه عمل جنسی با دشمنان برای انجام ماموریت خود هستند؛ همانگونه که استر هویت یهودی خود را پنهان کرد و با یک دشمن ایرانی یعنی اخشورش (خشایارشاه) ازدواج کرد و با این کار ملت یهود را نجات داد.

اوج دشمنی یهودیان با ایرانیان پس از کشتن هامان و ۱۰ پسرش آنجا بیشتر آشکار می شود که« استر و مردخای »با کشته شدن پسران هامان نیز راضی نشده و اجساد آن ها را در شهر بر دار می کنند تا میان ایرانیان رعب و وحشت ایجاد کرده و ناگفته سرنوشت دشمنان و مخالفان یهودیان را به نمایش بگذارند.

پس از کشتن هامان، یهودیان مهاجر ساکن در ایران که اینک در دربار نیز راه یافته بودند، به هجوم به شهرهای ایران، دست به قتل عام گسترده ایرانیان می زنند. در ۱۲۷ استان ایران آن زمان، طی دو روز بیش از ۷۰تا۸۰ هزار ایرانی (ازجمعیت۸۰۰ هزار نفرایران آن زمان) کشته می شوند.

پس از این قتل عام ایرانیان، یهودیان جشن و پایکوبی بر پا کرده و به شکرانه غلبه بر ایرانیان و ریختن خون دشمنان قوم یهود، آن را عید اعلام کرده و روزه می گیرند.

«استر »پس از آن کتابی می نویسد که تمام این وقایع را لطف و رحمت الهی و با اراده خداوندی توصیف می کند. این کتاب اکنون به کتاب مقدس یهودیان تبدیل شده است.

ازآن زمان «مردخای»  به «پیامبر  »و «استر »به شخصیتی مقدس که مورد لطف خداوند است تبدیل می شوند.

نویسنده : admin
بازدید [ 24 ]

عبور حیرت انگیز بزرگراه از داخل یک ساختمان۱۶طبقه
کشور«ژاپن» با  ۳۷۷، ۸۷۳ کیلومتر مربع وسعت(یک چهارم ایران) دارای  جمعیتی  حدود ۱۳۰ میلیون نفر است که دهمین کشور پرجمعیت جهان است«توکیو »پایتخت ژاپن با بالغ بر ۱۳ میلیون نفر جمعیت از بزرگترین و گرانترین پایتخت‌های جهان است.

مجمع الجزایر ژاپن از چیزی بیش از ۶۸۰۰ جزیره تشکیل شده‌است. بیشتر این جزایر بسیار کوچکند و تنها ۳۴۰ جزیره بیش از یک کیلومتر مربع وسعت دارند. ۹۸٪ مساحت ژاپن از چهار جزیره ( هوکایدو، هونشو، شیکوکو ،کیوشو) تشکیل شده‌است. یوکوهاما و کوبه از مهم‌ترین بنادر ژاپن هستند.

کشورژاپن  ازلحاظ تکنولوژی برجسته است،ترددآسان تاجایی که قطارهای پرسرعت ۳۰۰ کیلومتررادرعرض ۳۰دقیقه طی می کنند،

ژاپن یکی ازاقتصادبرترجهان است

اوساکا یا اوزاکا (Osaka)  با جمعیتی حدود ۳میلیون نفر در منطقه «کانسای» در جزیره هونشو و تقریبا در میانه کشور ژاپن واقع شده و سومین شهر بزرگ ژاپن است.

 

 

 در شهر اوزاکا(اوساکا) ژاپن برجی ۱۶طبقه به نام دروازه یا «گیت تاور»وجود دارد که به واسطه شاهراهی که از میان ساختمانی می‌گذرد شهرت دارد.
 
این بزرگراه از لابلای طبقات پنج تا هفت این ساختمان عبور می کند و به همین دلیل آسانسور این ساختمان در این طبقات توقف ندارد. هنگامی که سوار آسانسور این برج شوید خواهید دید که برای طبقه ۵ تا ۷ هیچ کلیدیی وجود ندارد و آسانسور مستقیما از طبقه ۴ به طبقه ۸ می‌رود.
 
این ساختمان در واقع نتیجه مصالحه عجیب بین مالک زمین و دولت ژاپن است. این زمین از اوایل دوره میجی با شرکت های چوب و تولید زغال اشغال شده بود اما حرکت تدریجی به سمت دیگر منابع سوختی منجر به از بین رفتن آن ساختمان ها شد. در سال ۱۹۸۳میلادی(۱۳۶۲شمسی) تصمیم به توسعه دوباره این منطقه گرفته شد، اما مجوز ساخت و ساز به آن داده نشد، زیرا دولت برنامه ساخت بزرگراه در آن ریخته بود.
۵سال مذاکره شهرداری بامالک برج
باندفرودگاه دربالای ساختمان
 
دارندگان حقوق مالکیت حاضر به تسلیم نشدند و حدود ۵سال مذاکره کردند تا به راه حلی که می بینید رسیدند. غیر از عبور بزرگراه از ساختمان، سایر کسب و کارها در ساختمان تقریبا طبیعی است. بزرگراه تماسی با ساختمان ندارد و ساختاری در اطراف بزرگراه تعبیه شده که صدا و لرزش را از ساختمان دور نگه می دارد. در سقف ساختمان سکوی فرود بالگرد تعبیه شده است.
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر
 
عبور حیرت انگیز بزرگراهی از داخل یک ساختمان+تصاویر

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: فقط تصاویری که آرم خبرنگاران جوان دارد را از آن سایت برداشته ام.

 

نویسنده : admin
بازدید [ 14 ]
واژینیسموس(Vaginismus) چیست؟دیلاتور+درمان

واژینیسموس(Vaginismus)-واژینیسم چیست؟تفاوتش با”دیسپارونی”

واژینیسموس : درمان پروتز (دیلاتور) 

 سفت شدن غیرارادی واژن در زمان نزدیکی است. سفت شدن در واقع به دلیل انقباض غیرارادی ماهیچه های دربرگیرنده ی واژن است. در این شرایط زن مستقیما هیچ گونه کنترل و اراده ای بر منقبض شدن این ماهیچه ها نداشته و این عمل واکنش غیرارادی واژن است. گاهی حتی زن آگاهی ندارد که این واکنش ماهیچه هاست که سبب سفتی شده یا مانع دخول می گردد.
در برخی موارد، سفت شدن واژن سبب سوزش، درد و یا تیرکشیدن در هنگام نزدیکی می شود. در موارد دیگر، دخول ممکن است مشکل یا کاملا غیرممکن شود. واژینیسموس یکی از اصلی ترین دلایل باکره ماندن در متاهلین است. سفت شدن ممکن است چنان محدودیتی ایجاد کند که دهانه واژن کاملا بسته شود به صورتی که مرد قادر نشود آلت خود را وارد نماید. درد واژن با قطع تلاش برای نزدیکی کاملا از بین رفته و معمولا نزدیکی به دلیل درد یا ناراحتی نافرجام به اتمام می رسد.

دو نوع واژینیسموس(Vaginismus) وجود دارد. نوع اولیه و نوع ثانویه
هنگامی که زنی به دلیل اسپاسم ماهیچه در هیچ زمانی نتوانسته نزدیکی بدون درد داشته باشد این شرایط را واژینیسموس اولیه می گویند.

زنانی که به این نوع واژینیسموس مبتلا هستند قادر به استفاده از تامپون و یا انجام معاینات لگنی نیستند. در این شرایط اغلب زوج ها به دلیل ‎واژینیسموس اولیه باکره باقی می مانند.

اما دربعضی ازموادردزنی که شرایط مطلوب درآمیزش داشته به دلائلی ازجمله بیماریها وجراحی های سخت ویا اضطراب ازدیدن حوادث مرتبط با روابط جنسی ازمفاربت وحشت بکند  چنین شرایطی  واژینیسموس ثانویهمی گویند.

تفاوت واژینیسموس بادیسپارونی

دیسپارونی(Dyspareunia) یک یا مقاربت دردناک است و به معنای احساس درد در هنگام دخول یا قبل یا بعد از آن، میباشد.بسیاری از زنان در مقاطعی از زندگی خود با این مشکل مواجه میشوند. مقاربت دردناک به دلایل مختلفی ایجاد میشود، از مشکلات ساختاری بدن گرفته تا مشکلات فیزیولوژیکی.

درد ناشی از دیسپارونی (مقاربت دردناک) ممکن است به صورتهای مختلفی شرح داده شود : سوزش، درد شدید یا درد تپنده در واژن،علائم مربوط به آتروفی واژن از جمله مقاربت دردناک را تجربه میکنند.

به زنی که هنگام نزدیکی درد دارد و از رابطه زناشویی لذت نمی‌برد،دیسپارونی(دیسپارونیا) می‌گویند.

علائم مربوط به آتروفی واژن از جمله مقاربت دردناک را تجربه میکنند.

 به زنی که هنگام نزدیکی درد دارد و از رابطه زناشویی لذت نمی‌برد، می‌گویند «دیسپارونی» دارد.

دیسپارونی علاوه بر اینکه می‌تواند بر اثر عوامل روحی، استرس و اضطراب ایجاد شود، دلایل فیزیکی زیادی هم دارد که با رفع آنها درد مقاربت نیز برطرف می‌شود، مثلا گاهی ممکن است پرده بکارت بعد از رابطه سالم بماند و هر بار درد ایجاد کند که در این صورت باید با کمک جراحی برداشته شود. در بعضی موارد نادر هم ممکن است در واژن پرده‌هایی به صورت طولی یا عرضی وجود داشته باشد و موقع نزدیکی ایجاد درد کند که در این موارد هم باید پرده‌ها با جراحی برداشته شوند. این یعنی در اولین قدم، باید معاینه توسط متخصص زنان صورت بگیرد.

اما گاهی هم هیچ مانع فیزیکی‌ای وجود ندارد و «واژینیسموس» وجود دارد یعنی انقباض غیرارادی عضلات واژن که مانع دخول می‌شود. واژینیسموس معمولا زمینه روانی دارد 

شیوه های درمان واژینیسموس

قبل‌ از معاشقه، استفاده از یک نرم‌کننده‌ مثل‌ ژل‌ مهبلی K-Y یا روغن‌ بچه‌ توسط شما و همسرتان می‌تواند تا حدودی کمک‌کننده باشد. در صورتیکه‌ این روش‌ها موفقیت‌آمیز نباشد

عدم آگاهی ویااطلاعات غلط
معمولا عدم آشنایی وشنیدن اخبارنادرست ازطرف دوستان خانم ازدرناک بودن رابطه جنسیشون باشوهرانشان ، میتواندمنجربه واژینیسموس شود.

بیماری‌های پوستی و واژینیسموس
علت دیگر واژینیسموس را بیماری‌های پوستی دانست مثل”اگزمای شدید “یا پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی) شدید در آلت تناسلی خود دارد، فکر می‌کند اگر این ارتباط را برقرار کند ممکن است شرایطش تشدید شود یا زنانی که دچار عفونت‌های ادراری یا عفونت در ناحیه تناسلی و لگنی هستند، ممکن است با نزدیکی دچار درد شوند و به صورت رفلکسی و واکنشی این انقباض را نشان ‌دهند.

خشکی دستگاه تناسلی
بیماری‌ها مانند آندومتریوز (وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم) همیشه با درد لگنی همراه است که می‌تواند یکی از عوامل واژینیسموس باشد، زنانی که تازه زایمان کرده‌اند و دچار خشکی واژن می‌شوند یا کسانی که نزدیک به سنین یائسگی یا پس از یائسگی هستند و به علت تغییرات هورمونی و خشکی دستگاه تناسلی، مقاربت‌شان با درد همراه می‌شود وممکن است دچار واژینیسموس شوند.

همکاری زن و مرد “معاشقه”رضایتبخش بهترین درمان
عده‌ای از زنان هستند که پرده بکارت ضخیمی دارند که البته درصد کمی را تشکیل می‌دهند، اما می‌توان با یک جراحی ساده بکارت آنها را برداشت و این مشکل را حل کرد. در باقی موارد خود زن نمی‌داند عضلاتش دچار انقباض شده و اجازه رابطه جنسی را نمی‌دهند واین مسئله اعتراض شریک جنسی رابدنبال داره وهمین موضوع تشدید کننده مشکل می شود

همکاری زوج‌ها وصبوری وشیرینکاریهاوبامزگیهادرهنگام معاشقه میتواندعمل دخول را تسهیل کند
 ژل‌های لوبریکانت
روش دیگر درمان واژینیسموس استفاده از ژل‌های”لوبریکانت” لوبریکنت (ژل‌های مرطوب‌کننده) است. استفاده از این ژل‌ها برای زنانی که دچار خشکی واژن هستند مانند زنانی که در دروه یائسگی هستند یا به تازگی دوره زایمان را سپری کردند یا زنانی که اولین تجربه رابطه جنسی را دارند، باعث می‌شود خشکی واژن برطرف شود و حالت لغزنده‌ای به وجود آید که در رابطه جنسی زوج‌ها مؤثر است.

پروتزدرمانی 
پروتزهای مخصوص ساخته‌شده از جنس پلاستیک استفاده کند. این پروتزها باعث گشاد شدن ناحیه تناسلی می‌شوند.  حدود دو یا سه بار در روز این تمرین بایدانجام داد.

این روش استفاده از تزریق بوتاکس است. بسیاری از افراد برای زیبایی صورت و کم شدن چین و چروک از بوتاکس استفاده می‌کنند. بوتاکس نوعی سم است که داخل عضلات تزریق می‌شود و عضلات دچار فلج می‌شوند و خطوطی که روی پیشانی یا خط اخم ابروست، کم می‌شود. اگر همین بوتاکس در ناحیه تناسلی توسط پزشکان مجرب تزریق شود، سبب می‌گردد عضلاتی که بیش از حد در ناحیه تناسلی منقبض شده‌اند، دچار فلجی و شلی شوند و وقتی این عضلات شل شوند، واژینیسموس از بین می‌رود.

تمرینات کگل

بهترین روش برای مدیریت کنترل عضلات ،تمرین کگل است

برای اطلاع کامل ازورزش”تمرین”کگل به این لینک مراجعه کنید

سبکهای درمانی

کم کم در حین لمس دستگاه تناسلی تان ،به آرامی قسمتی از انگشتتان را وارد واژن کنید .

بعداجازه دهید همین کار”انگشت فروکردن را”شوهرتان انجام دهد-بلافاصله وادامه دهد

بعدازمدتی  انگشت همسر واردرا خارج کرده و بلافاصله آلت”مصنوعی” را وارد واژن کنید . تا هر جا که توانستید مشکلی نیست . آن قدر تمرین کنید تا بتوانید . برای نتیجه گیری بهتر به موار زیر اهمیت بدهید

دوش داغ

قبل از شروع معاشقه ، دوش بگیرید . خصوصا وان داغ ، عضلات لگن را ریلکس میکند .سعی کنید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در وان یا تشت داغ بنشینید.

واژینال-دایلاتور

واژینال دیلاتور چیست و چگونه از واژینال دیلاتور استفاده می شود؟

واژینال دیلاتور از جنس سیلیکون مدیکال گرید ساخته شده است در کاهش درد خانم‌هایی که به هنگام مقاربت دچار درد (واژینیسموس) می‌شوند نقش به سزایی دارد. از این وسیله هم چنان در مسیر درمان جراحی‌های ترمیمی و رادیوتراپی‌های کانال واژن استفاده می‌شود. واژینال دیلاتور پن پک در ۱۲ سایز عرضه می‌گردد.
اندیکاسیون‌های استفاده از واژینال دیلاتور:
درمان واژینیسموس (درد مقاربت)
به دنبال جراحی‌های ترمیمی کانال واژن
برای حفظ بافت واژن در بیمارانی که رادیوتراپی کانال واژن انجام می‌دهند:
تابش اشعه باعث کاهش خونرسانی به بافت واژن می‌شود. این کاهش خونرسانی به منطقه به منظور کوچک شدن و کند شدن رشد تومور می‌باشد. از عوارض جانبی بالقوه کاهش خونرسانی، از دست رفتن خاصیت ارتجاعی موجود در بافت واژن می‌باشد. استفاده از واژینال دیلاتورها به حفظ خاصیت ارتجاعی بافت واژن کمک می‌کند.

جانمایی واژینال دیلاتور  در واژن
۱٫ در مرحله اول بیمار باید در پوزیشن لیتوتومی قرار بگیرد.
۲٫ سر واژینال دیلاتور باید به لوبریکانت آغشته شود.
۳٫ در این زمان بیمار می‌بایست عضله‌ی پوبوکوکسی ژئوس را منقبض کرده و مجددا ریلکس کند.
۴٫ دیلاتور آغشته شده به لوبریکانت باید به صورت تدریجی به داخل واژن وارد شود.
۵٫ واژینال دیلاتور می‌بایست در زمانی که عضله در حالت ریلکس قرار دارد به میزان بیشتری وارد واژن شود.
نکته مهم: واژینال دیلاتور نباید با فشار وارد واژن شود. زمانی که بیمار ریلکس می‌باشد، واژینال دیلاتور با کوچک‌ترین اشاره‌ای وارد واژن می‌شود. وقتی واژینال دیلاتور بطور کامل وارد واژن شده باشد، در زمان ریلکسیشن بیشتر وارد نخواهد شد.
پروتکل‌های استفاده از واژینال دیلاتور در درمان

بیماری‌های مختلف زنان:

الف. برای درمان واژینیسموس استفاده از واژینال دیلاتور با پروتکل زیر توصیه می‌شود:
۵ روز در هفته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه (در زمان استفاده از هر سایز واژینال دیلاتور در هر نوبت استفاده بیمار می‌بایست چند بار عضله‌ی پوبو کوکسی را منقبض کرده و دیلاتور را در واژن خود حس نماید.)
بیمار ۳ هفته بعد باید مجددا پی‌گیری شود.
۲ تا ۳ هفته بعد از این که بیمار قادر باشد از بزرگترین سایز واژینال دیلاتور (X Large) استفاده نماید نشان از درمان مشکل واژینیسموس بیمار می‌باشد.

ب. در بیمارانی که جراحی ترمیمی واژن برای آنها انجام می‌شود استفاده از واژینال دیلاتور با پروتکل زیر توصیه می‌شود:
شروع استفاده از واژینال دیلاتور باید بلافاصله بعد از جراحی می‌باشد.
برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روزانه برای مدت ۱۰ روز
نکته مهم: چنان که بیمار مقاربت ندارد، می‌تواند تمام شب واژینال دیلاتور را در واژن خود نگه دارد.
نکته مهم: اگر کنترا اندیکاسیونی وجود نداشته باشد، استفاده از کرم استروژن واژینال در بیمارانی که فاقد تخمدان هستند هفته‌ای یک بار توصیه می‌شود.

ج. استفاده از واژینال دیلاتورها در بیمارانی که تحت رادیو تراپی قرار می‌گیرند با پروتکل زیر توصیه می‌شود:
شروع استفاده دو هفته بعد از اتمام رادیوتراپی می‌باشد.
برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روزانه برای مدت ۱۰ روز
از روز یازدهم به بعد بیمار می‌تواند هر مدت زمانی که تمایل دارد در هر روز از دیلاتور استفاده نماید.
نکته مهم: ممکن است نیاز باشد بیمار برای همیشه جهت حفظ سلامت واژن از واژینال دیلاتور استفاده نماید.

د. بیمار می‌بایست پیش از استفاده از واژینال دیلاتور در هر روز آن را با آب و صابون بشوید.
نکات مهم:
لکه‌ بینی بعد از جراحی ترمیمی یا رادیوتراپی کانال واژن شایع می‌باشد.
بیمار ۳ روز پیش از مراجعه به پزشک برای ویزیت مجدد نباید از دیلاتور استفاده نماید.
احتیاط:
هرگز نباید دیلاتور با فشار وارد واژن بیمار شود. زمانیکه بیمار ریلکس باشد، دیلاتور می‌تواند به نرمی فقط با یک فشار آرام وارد واژن شود.
هرگز نباید از لوبریکانت با بیس روغن استفاده شود. لوبریکانت با بیس روغن می‌تواند سبب خارش دیواره‌های واژن می شود

عیبی که دیلاتور دارد” اعتیاد”است!

دیلاتور سازی “وطنی”

دیلاتور جهت گشاد کردن دریچه ها و مجاری واژن کاربرد داشته واما ممکن است به هردلیلی نتوانیدتهیه کنید

شمامیتوانید بااستفاده از  دستکش جراحی و پنبه ” دیلاتور”بسازید.

مواد لازم : پنبه ، دستکش جراحی سایز لارج (بزرگترین سایز) ، لوبریکنت ساده

طرز تهیه : انگشت دستکش رو پر از پنبه کنید تا جایی که سفت سفت بشه و بعد با نخ محکم انتهاش و ببندید و با انگشت های کناریش تهش رو گره بزنید. برای سایزهای کوچک از انگشت کوچک دستکش شروع کنید و به همین ترتیب ادامه بدید تا برای ساخت سایزهای برزگ از انگشت شست استفاده کنید.

چگونه با دیلاتور تمرین کنید؟

برای شروع تمرین با دیلاتور ، بشینید و راحت تکیه بدید ، پاهاتون و باز کنید و ریلکس باشید. دیلاتوری که ساختید و آغشته به لوبریکنت کنید و ورودی واژن که در تمرین وارسی شناختید قرار بدید و آروم وارد کنید و سعی کنید ذهنتون و از تمرین دور کنید و مشغول آهنگ یا تی وی کنید و همچنین تجسم رابطه جنسی با همسرتون میتونه خیلی بهتون کمک کنه. وقتی کامل وارد شد آروم عقب جلو کنید

– در طی این تمرینات بدون اینکه متوجه بشید و بدون درد و خونریزی پرده از بین میره، پس حتما همسرتون و در جریان تمرینات قرار بدید تا بعدا مشکلی پیش نیاد.

– مسیر واژن کمی شیبدار هست پس بهتره که دیلاتور رو یکم شیبدار و بسمت پایین وارد کنید.

– بهتره هنگام تمرین تنها باشید و بعد که با هر سایز راحت شدید و تونستید روان و بدون درد و سوزش و کشیدگی واژن عقب جلو کنید تغییر سایز بدید و بعدش سایز قبل و بدید دست همسرتون تا براتون وارد کنه تا ترس از همسرتون بریزه.

– در نظر داشته باشید که دیلاتور دست خودتون هست و هیچ کس قرار نیست بهتون آسیب بزنه و همه چیز در کنترل شماست پس ریلکس باشید و سعی کنید حواستون و حین تمرین پرت کنید.

– هرجا احساس درد و سورش و گشیدگی واژن کردید، همون موقع کگل حین تمرین انجام بدید و اگر با کگل برطرف نشد بدونید سایزتون و زیادی بزرگ کردید.

سوزش حین تمرین و کمی بعد از تمرین در صورتی که کم باشه نشونه خوبی هست و نشون میده داره انقباض شکسته میشه و واژن داره باز میشه اما اگه سوزش شدبد باشه نشون میده سایزتون و بزرگ انتخاب کردید.

– وارد کردن دیلاتور به تنهایی کافی نیست باید با هر سایز انقد تمرین کنید تا بتونید دیلاتور و راحت و بدون درد و سوزش و کشیدگی واژن عقب جلو کنید.

– اختلاف سایز دیلاتورها با هم و همچنین اختلاف سایز ابتدا و انتهای یک دیلاتور نباید بیش از نیم تا یک سانت باشه.

– وقتی در حال تمرین با دیلاتور هستید می تونید یه آینه بذارید و عقب جلو شدن دیلاتور و باز شدن واژنتون و توی آینه ببینید. این کار باعث افزایش اعتماد بنفس و از بین رفتن ترستون میشه.

– تا اتمام تمرین با دیلاتور ، دخول با همسر ممنوع هست.

– لوبریکنت زیاد استفاده کنید.

– تکرار در تمرین داشته باشید و حداقل روزی نیم تا یک ساعت تمرین کنید.

– برای جلوگیری از عفونت بهتره قبل و بعد از تمرین دست و واژن و دیلاتور و با آب ولرم بشورید و دیلاتورها در یک کیسه فریزر تمیز نگه دارید یا برای اطمینان بیشتر میتونید هر دفعه روی دیلاتورتون یک دستکش جدید یا کاندوم بکشید.

دیلاتورپستانکی

واژینیسموس : درمان پروتز (دیلاتور) 

دیلاتور ( Dilator) جهت گشاد کردن دریچه ها و مجاری بدن کاربرد داشته و موجب ورود آسان تر سایر ابزارهای جراحی به داخل مجاری و حفرات واژن خواهد شد. دیلاتور گاهی به منظور رفع انسداد و همین طور جلوگیری از ایجاد آمبولی مورد استفاده قرار می گیرد. دیلاتورها به ترتیب و از قطرهای کم تا قطرهای زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

واژینال دیلاتور برند مایلکس (Milex Vaginal Dilator)، ساخت کمپانی کوپرسرجیکال آمریکا از دسته محصولاتی می‌باشد که در مسیر درمان برخی بیماری‌های زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مایلکس واژینال دیلاتور از جنس سیلیکون مدیکال گرید تهیه می‌شود.

مایلکس واژینال دیلاتور از جنس سیلیکون مدیکال گرید ساخته شده است و با تکنیک Muscle-relaxation در کاهش درد خانم‌هایی که به هنگام مقاربت دچار درد (واژینیسموس) می‌شوند نقش به سزایی دارد. از این وسیله هم چنان در مسیر درمان جراحی‌های ترمیمی و رادیوتراپی‌های کانال واژن استفاده می‌شود. مایلکس واژینال دیلاتور در ۴ سایز عرضه می‌گردد:

سایز Small : 130 mm x 24 mm

سایز Medium : 140 mm x 28 mm

سایز Large : 146 mm x 32 mm

سایز X Large : 157 mm x 38 mm

Family A-Large Length Small OD Large OD
DT-A/XL(mm) ۱۵۰ ۳۰ ۳۸
DT-A/L (mm) ۱۳۸ ۲۵٫۵ ۳۲
DT-A/M (mm) ۱۲۸ ۲۲٫۵ ۲۸
DT-A/S (mm) ۱۲۰ ۱۹٫۵ ۲۴
Family B-Medium Length Small OD Large OD

DT-B/XL (mm) ۹۵ ۲۶ ۳۳
DT-B/L (mm) ۸۶ ۲۲٫۵ ۲۸
DT-B/M (mm) ۷۸ ۱۹٫۵ ۲۳
DT-B/S (mm) ۷۵ ۱۲٫۵ ۱۷
Family C-Small Length Small OD Large OD
DT-C/XL (mm) ۷۵ ۱۳٫۵ ۱۸
DT-C/L (mm) ۶۵ ۱۲ ۱۶
DT-C/M (mm) ۶۰ ۱۰٫۵ ۱۴
DT-C/S (mm) ۵۰ ۹٫۵ ۱۳
 

قیمت ۸۰۰,۰۰۰ تومان

نویسنده : admin
بازدید [ 14 ]