آمار کاربران

google plus

آمار

اهل دردبودن"دردمند"بودن است

معیاراصلی انسانیت"درد"داشتن است و"صاحب دردبودن"است،آنچه بداست منشاء درداست.

"درد"اعلام یک ضایعه است،موجب آکاهی وبیداری است،آژیرخطراست که انسان راوادارمی کندکه دررفع آن ضایعه بکوشد،معالجه اش کند،مثل غقربه "آمپر"آب وبنزین و...است درماشین.

اگر"درد"دربدن انسان نمی بود،احساس دردنمی کرد،درفکرچاره جویی ودرمان نمی بود(مثل سرطان) 

دردمثل یک مأمورنافذالحکم،انسان راواداربه چاره جویی می کند واورامأمورمی کندکه زودتردرفکرحل مشکل برآید.

"درد"یک نعمت است،آگاهی است،بیداری است.

بی دردی،مساوی است بالختی،بی حسی،بی شعوری وبی ادراکی.

"درد"مساوی است باآگاهی وشعوروادراک.

هربیماری که "درد"نداشته باشدکشنده است،برای اینکه انسان وقتی خبردارمی شودکه کارازکارگذشته است،مثل سرطان.

ازنظراسلام،انسان کسی است که "دردخدا"داشته باشد،چون دردخدارادارد،دردانسانهای دیگرراهم دارد

 فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَىٰ آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَـٰذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا-٦کهف

گوئى تو مى خواهى جان خود را بر بـاد دهـى و خـويـشـتـن را از شدت اندوه هلاك كنى كه چرا آنها به اين كتاب آسمانى ايمان نمى آورند

مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ ٢- إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَىٰ ٣طه

 ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه خود را به زحمت بيفكنى(تلف کنی) - فـقـط آنـرا بـراى يـادآورى كـسـانـى كـه (از خـدا ) مـيـتـرسـنـد نازل ساختيم 

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ -١٢٨توبه

 رسولى از خود شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است(اودردشمارادارد) ، و اصرار به هدايت شما دارد و نسبت به مؤ منان رئوف و مهربان است .

پیامبر(ص)هم دردخدارادارد وهم درد خلق خدارا-حَرِيصٌ عَلَيْكُم ،مثلاً گاهی بعضی پدرها که می خواهندبچه هایشان ملا"روحانی"آنقدردراین خواسته افراط می کنندکه می گویندفلان کس حریص است،که بچه اش باسوادباشند،مثل آدمی که حریص مال دنیاست،مثل آدمی که پول پرست وحیص جمع آوری پول است،پیامبرحریص نجات مردم است،حریص بهبودبخشیدن به دردهای مردم است،این می شود،دردخلق داشتن.

ابوعلی سینا می گوید:گاهی دردلذیذاست،نظیر"خارش بدن"

وقتی بدن خارش می کندوسوزش دارد،انسان وقتیکه خارش می دهد"محل خارش"دردمی کندودرعین اینکه دردمی کندخوشش می آیدبخاراند!

منبع:شهیدمطهری-انسان کامل

                                                          ***

مدیریت سایت-پیراسته فر:دربعض ازآیات قرآن  دربازه افراد متخلف وظالم می فرماید ماانهارادچارمشکلات می کنیم ،نقص دراموال وانفس،وعذاب را(می چشانیم)تا بفهمند"دردخدا"داشته باشند.

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ -١٥٥توبه

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ -٤١-روم

  • به سبب اعمال مردم ، فساد در خشکی و دريا آشکار شد تا به آنان جزای بعضی از کارهايشان را بچشاند ، باشد که بازگردند

  • «وَلَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»سجده21
    و عذاب دنیا را پیش از آن عذاب بزرگ تر به ایشان بچشانیم ، باشد که باز، گردند

    در تفسیر اطیب البیان آمده است:
    (ولنذیقنهم من العذاب الادنی دون العذاب الاکبر لعلهم یرجعون ): (و هرآینه ما عذاب نزدیک را زودتر از عذاب بزرگ به آنها می چشانیم ، شاید باز گردند)مراد از (عذاب ادنی ) عذاب دنیاست و مراد از (عذاب اکبر) عذاب قیامت است .می فرماید: سوگند می خورم که به زودی از عذاب نزدیکتر از عذاب قیامت یعنی اموری از قبیل قحطی و مرض و جنگ و خونریزی و... به آنها می چشانیم ، باشد که قبل از عذاب روز قیامت به سوی ما برگردند و از شرک و انکار و لجبازیشان توبه نمایند.در تفسیر الدر المنثور از رسول خدا (ص) درباره این آیه نقل شده که فرمودند منظوراز عذاب نزدیکتر، مصائب و بیماریها و دشواری هاست که به سوی اسراف گران در دنیاروی می آورد، نه عذاب آخرت ، اما عذاب ادنی برای مؤمنان زکات و طهارت است‌.

    ***

آتش درنیستان

یک شب آتش در نیستانی فتاد
سوخت چون عشقی که بر جانی فتاد

شعله تا سرگرم کار خویش شد
هر نیی شمع مزار خویش شد

نی به آتش گفت: کین آشوب چیست؟
مر تو را زین سوختن مطلوب چیست؟

گفت: آتش بی سبب نفروختم
دعوی بی معنیت را سوختم

زانکه می گفتی نیم با صد نمود
همچنان در بند خود بودی که بود

با چنین دعوی چرا ای کم عیار
برگ خود می ساختی هر نو بهار

مرد را دردی اگر باشد خوش است
درد بی دردی علاجش آتش است

یک شب آتش در نیستانی فتاد
سوخت چون عشقی که بر جانی فتاد

شعله تا سرگرم کار خویش شد
هر نیی شمع مزار خویش شد

نی به آتش گفت: کین آشوب چیست؟
مر تو را زین سوختن مطلوب چیست؟

گفت: آتش بی سبب نفروختم
دعوی بی معنیت را سوختم

زانکه می گفتی نیم با صد نمود
همچنان در بند خود بودی که بود

با چنین دعوی چرا ای کم عیار
برگ خود می ساختی هر نو بهار

مرد را دردی اگر باشد خوش است
درد بی دردی علاجش آتش است

مجذوب تبریزی  (مجذوب علی شاه)

بیوگرافی مجذوب تبریزی

 دانشمند و شاعر، متخلص به مجذوب. از فضلاء و دانشمندان تبریز و معاصر سلاطین صفویه بود. او شاعرى صوفى مشرب و پاى‏بند به اصول مذهب بود و دوبار به حج رفت و مزارات كربلا و نجف را نیز زیارت نمود. مجذوب در تبریز تدریس مى‏كرد و شاگردان بسیارى از محضرش بهره مى‏بردند. او در وزن و قافیه از حافظ تقلید مى‏نمود و اشعار زیادى در مدح ائمه اطهار (ع) دارد. از آثارش: مثنوى اخلاقى «راه نجات» یا «شاه راه نجات»، در آداب سیر و سلوك، در سه هزار بیت؛ رساله‏ى «تأییدات»، مشتمل بر مبحث توحید و نیز حدیثهاى مؤید امامت ائمه اطهار (ع) و ستایش آنان، به نام شاه سلیمان صفوى، در سیصد و چهارده بند، شامل هشت هزار بیت؛ منظومه‏ى «خزاین الفواید»، در توحید و پیامبرى و امامت با ذكر احادیث؛ مثنوى «مسلك النجاة»، در عرفان؛ منظومه‏ى «منهاج الحقایق»، در عرفان؛ «دیوان» شعر، شامل ساقى‏نامه و غزل و مخمس و ترجیع‏بند و قصیده و رباعى، در پنج هزار بیت./منبع:راسخون

                                            ***

ملامحمدجعفر قراگوزلو كبودرآهنگي همداني معروف به مجذوبعلي شاه، از ترك‌هاي منطقه‌ كبودرآهنگ همدان(طايفه‌اش «قراگوزلو») بوده است.

در سال 1175 هجري قمري متولد شده است. پدرش حاج صفرخان نيز اهل معنويت بوده است. چنانكه خود مجذوبعلي شاه در «رسائل مجذوبيه» گزارشي مي‌دهد ، پدر از شاگردان «سيدابراهيم رضوي» بوده است، (رضا قليخان هدايت در رياض العارفين، از او باعنوان «سيد محقق، سيدابراهيم رضوي قمي» ياد كرده است) و  در اكثر سال‌ها به زيارت عتبات عاليات مشرف مي‌شده است تا آنكه در يكي از اين سفرها در كربلا، به رحمت حق مي‌پيوندد و در رواق مقدس به خاك سپرده مي‌شود. ديگر اينكه از گزارش مجذوبعلي شاه، برمي‌آيد كه در خانواده‌اي صاحب تمكن مالي مي‌زيسته است.

مجذوبعلي شاه، در حوزه‌هاي علميه اصفهان، كاشان و قم درس ‌خوانده است و اجازه اجتهاد از ميرزاابولقاسم قمي، صاحب كتاب «قوانين» كسب كرده است.

او چهارسال هم در خدمت نراقي اول، حاج ملامحمد مهدي نراقي، صاحب كتاب جامع‌السعادات تلمذ كرده است.

از شاگردان معروف مجذوبعلي‌شاه يكي «حاج‌زين‌العابدين شيرواني» صاحب كتاب معروف «بستان السياحه» است.

مجذوبعلي شاه، در سال 1239 هجري مسافرتي به تبريز كرده است و همان جا مريض شده است و روحش به آشيان مراجعت كرده است و مزارش در بقعه سيدحمزه تبريز است.

او لقب مجذوبعلي شاه را از نورعليشاه اصفهاني دريافت كرده است. نورعليشاه فرزند ملاسلطان محمد گنابادي است. ملاسلطان محمد گنابادي، بنيانگذار طريقت عرفاني موسوم به گنابادي يا طاووسيه است. او صاحب تفسير معروف «بيان السعاده» است ،می گویندوی بجای خانقاه حسینیه داشته است.

                                                       ***

اختلاف در اسم و نسب

مصادر بر این اینکه اسم او محمد مجذوب تبریزی است متفق هستند اما در اوصاف و عناوین او اختلاف نظر است و برای او اسماء و اوصاف دیگری ذکر کرده‌اند:

  • قصص خاقانی: مولی میرزا محمّد با تخلص مجذوب.
  • تذکرة نصرآبادی: میرزا محمّد مجذوب با تخلص تبریزی.
  • ریاض العلماء: مولی میرزا محمّد تبریزی معروف به مجذوب.
  • بنا بر آنچه در اول نسخه کتاب الهدایا آمده گفته شده: «جلد سوم از کتاب الهدایا و سرّ من رأی، تألیف مولی الفضلاء المیرزا محمّد مشهور بمجذوب التبریزی، دام ظلّه و أیام إفاداته

همچنین محمدعلی خان تربیت از دانشمندان آذربایجان گفته که لقب او شرف الدین و اسم پدرش محمدرضا است. این گفته او از مصادر قدیمی به دست نمی‌آید تا جایی که مدرس تبریزی در ریحانه الادب در اسم او بین «محمد» و «محمدرضا» تردید کرده است./ الهدایا، ج۱، ص۷و۸.

منبع:ویکی شیعه

 





بی دردی بددردی است اهل دردبودن\"دردمند\"بودن است دردمند اهل درد آتش درنیستان دردآژیرخطراست دردداشتن شیرین است دردچیزخوبی است بزرگترین درد دردخدا دردخلق پیراسته فر بزرگترین درد
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 13 دي ماه، 1394 توسط admin  پرینت

مرتبط باموضوع :

 مسجدجامع"تولم شهر"صومعه سرا  [ يكشنبه، 22 آذر ماه، 1394 ] 630 مشاهده
 پسروداماد"حاجی بخشی"چگونه شهیدشدند؟  [ شنبه، 23 خرداد ماه، 1394 ] 577 مشاهده
 زندگی مجردی دخترا ن ومصائب آن  [ سه شنبه، 3 دي ماه، 1392 ] 1442 مشاهده
 کوروش "ذوالقرنین"است؟قسمت سوم  [ دوشنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1398 ] 73 مشاهده
 "قبور"ائمه ای که منفجر"تخریب"شد  [ پنجشنبه، 6 خرداد ماه، 1395 ] 759 مشاهده
 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

انتخاب ها


 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب